„UŽIVAM U SNU, U KAMENU VIŠE“...
“Pod vajarstvom podrazumevam ono što treba učiniti da bi se nešto
rodilo”, piše Mikelanđelo, 1547., “a ono što se čini da bi se
predstavilo sličnim, to je slikarstvo.” Ova izjava nalazi objašnjenje u
drugim njegovim spisima, naročito u njegovim stihovima, jer, sem što je
bio sculptor, slikar, arhitekta, on je pisao i pesme, sonete.
“Vrstan umetnik zamisao puku ne nađe, on je iz mermera svodi, višak odstrani, suština se rodi, do nje tek vodi um pokornu ruku.”
Po
Mikelanđelu, lik koji je umetnik zamislio nalazi se, kao mogućnost, u
bloku mermera. Zadatak vajara je da ga odatle oslobodi, otklonivši
suvišni materijal. Idealna forma, dotad zarobljena, oslobađa se iz
kamena i predstavlja za njega vrhunski stvaralački čin.
Mikelanđelo Buonaroti- Simoni rodio se u praskozorje
15.03.1475.godine, u znaku Ribe, podznakom u Jarcu i Mesecom u Ribama, u
plemićkoj porodici, u malom selu Kapreze blizu grada Areca. Ribe su
zaštitni znak umetnika, a Jarac je znak vajara, Saturn vlada kamenjem.
Naslov ovog teksta UŽIVAM U SNU, U KAMENU VIŠE…( preuzet iz
pogovora antologije Mikelanđelove poezije, u izboru i prepevu Milane
Piletić) neverovatna je slika njegovog astrološkog profila, znak i Mesec
u Ribama - UŽIVAM U SNU, Ribe vladaju snovima, maštom, podznak Jarca - U
KAMENU VIŠE, Jarac, odnosno Saturn kao što rekoh vlada kamenjem.
Postoje dva različita datuma (6.mart) i časa rođenja, po jednom je
ascendent u Strelcu, a po drugom u Jarcu…Mislim da je on samim svojim
stihovima otkrio svoj podznak Jarca.
Drag
mi je san, al biti kam još više, dok vreme jada i sramote traje,ne čut
ni videt moja sreća sva je. Stog me ne budi: oh, govori tiše…(Mikelanđelo)
Mikelanđelo
je umetnički genije, bo je čovek ogromne harizme, nesvakidašnjeg
talenta koji nije ostao neiskorišćen, smatran jednim od najvećih
stvaralaca u istoriji umetnosti i najistaknutijim tvorcem italijanske
pozne renesanse. Kao skulptor, arhitekta, slikar i pesnik ostavio je
snažan uticaj kako na svoje savremenike, tako i na umetnike današnje
moderne umetnosti.
Majka je rano iščezla iz njegovog života, te je mali Mikelanđelo provodio vreme kod dadilje, čiji su i otac i muž bili klesari. Nje će se sećati i u starosti. S ponosom je govorio – da je zajedno s njenim mlekom posisao i čekić, kojim će kasnije oblikovati skulpture. Njegov Saturn, vladar podznaka nalazi se u majčinskom znaku Raka,i predstavlja i mleko majke, a čekić koji je “posisao” je baš taj Saturn u Raku u trigonu sa Marsom u Ribama, čekić-dleto koji je obeležio čitav njegov stvaralački život i koji ga je vinuo još za njegovog života u velike visine. On je još za života smatran najvećim umetnikom toga doba. Sudbinski pečat u njegovom kosmogramu predstavlja Veliki vodeni trigon, baš taj Saturn-kamen u trigonu sa Suncem i Marsom u Ribama (Mars -instrument rada-dleto, je inače veoma važna planeta u njegovom natalu, jer je orijentalna, a još u konjunkciji sa Suncem) i trigonu sa genijalnim Uranom i Neptunom u Škorpiji. Sav njegov neobičan život zapisan je u tom Velikom sudbinskom trigonu, jer je on živeo i stvarao kroz njega ceo svoj život. Potencijal njegovog genija nalazi se u toj moćnoj nesvakidašnjoj konstelaciji. Snagu ove pozicije još više pojačava to što su u retrogradnom hodu četiri planete, za njega tako bitan Saturn, ali i Uran, Neptun i Pluton (koji je u opoziciji sa Marsom i Suncem i sektilu sa Uranom i Neptunom). Retrogradne planete, naročito Saturn, vraćale su ga često da se vraća da doteruje, da ispravlja ono što je uradio. Bio je veliki perfekcionista, težio je savršenstvu u svom radu. Zato su vanserijska njegova vajarska i slikarska (freske) dela. Retrogradni Saturn je za Mikelanđela bio vodič i savest, delujući tako kao posrednik između težnje za savršenim i mukotrpnog rada da se to i ostvari. “Naprežem telo, a u duši mi je teskoba, nemam prijatelja niti ih želim.” , piše jednog dana bratu, svom ljubimcu. Saturn u retrogradnoj fazi teži ka tome da zatvori i popuni svaku pukotinu u onome što smatra nezavršenim, nekompletiranim, ili bar njegovim očima tako izgleda…
Došlo je vreme za školu…ali njegovo zanimanje okrenuto je crtanju a ne
učenju. U to vreme Mikelanđelo je bio u dobu kada su svi sinovi
dobrostojećih toskanskih porodica započinjali svoje školovanje. Ipak
Mikelanđelo kreće u školu tek četiri godine kasnije…Umesto učenja grčkog
i latinskog, što je bila toskanska tradicija, on provodi vreme kod
porodice kamenorezaca, koji su se generacijama unazad bavili nabavkom i
rezanjem mermernih blokova za građevine i palate u Firenci. Eto gde ga
je Saturn doveo, a gde bi inače vladar hladnog kamena-mermera. Saturn u
Raku u VI – kuća atelje, radionica…Sa deset godina on biva primljen u
Urbinovu školu gramatike u Firenci u kojoj je proveo naredne tri godine.
S obzirom da mu učenje nije držalo pažnju, u toj školi se nije istakao,
čak nije naučio da čita latinski ili grčki.
Umetničku
obuku on takođe prolazi relativno kasno za tadašnja shvatanja, sa 13
godina. Na očevu intervenciju on biva primljen na obuku od tri godine
kod tada veoma poznatog firentinskog slikara Domenika Girlandaja. Krišom
od oca viđa se sa šegrtima iz umetničkih radionica, učenicima koji
pohađaju atelje slikara i vajara, veoma aktivnih u renesansnoj Firenci.
Pošto je sakupio dovoljno hrabrosti, trinaestogodišnji Mikelanđelo
tražio je od oca pristanak da napusti školu i da stupi kao učenik u
atelje. Njegov zahtev izazvao je pravi urnebes. Reagovanje je bilo
žestoko: prekori, svađe, pa i šamar (Sunce-Mars konjunkcija, otac-sin,
Mars spaljen, očeva oštrina, i fizička grubost)…Ali neobičan dečak,
ćudljiv i osoran, tvrdoglav, svojeglav i uporan (Ribe-Jarac, kao i
buntovni, neukrotivi Uran-Neptun u Škorpiji, Mars opozicja Pluton)
poseduje neukrotivu snagu volje, te na kraju pobeđuje. Napušta školu
posle godinu dana, tvrdeći “da nema šta da nauči”. (“Slikarstvo mi ne diše…kad nit sam slikar, nit na dobroj strani”).
Mars
jeste “spaljen” Suncem, što je “ahilova peta” ove karte, po
tradicionalnoj astrologiji planeta koja je spaljena Sunčevom blizinom
biva znatno oslabljena, ali to biva neko vreme, nije nepromenljivo...
jer ovakva pozicija ukazuje i na to da pre nego što bude koristio svoj
instrument rada (Mars) mora da bude pod kontrolom Sunca (borba sa ocem -
Suncem), kao i pod rukovodstvom nekog velikog autoriteta ( to će biti
Veličanstveni Lorenco de Mediči) pre nego što on sam postane taj veliki
Sunčev autoritet, što je on i postao. Njegov Mars, instrument-čekić mu
je doneo svetsku slavu i on je postao kralj svog “zanata” (karmički
odrađeno Sunce).
Nesalomivu snagu volje dala mu je baš ta moćna konfiguracija Veliki
vodeni trigon. Iz ovog trigona crpeo je ogromnu stvaralačku snagu. Uran
konjunkcija Neptun u Škorpiji u vrhu neba, veliki su pokazatelji njegove
genijalne inteligencije, dubokog pronicljivog uma, nekoga ko je
razmišljao svojom glavom, na svoj sopstveni način. Revolucionarni,
genijalni Uran-Neptun u trigonu sa Marsom i Suncem je smatrao da zna ono
što drugi ne znaju. Umetnički talenat je “imao u malom prstu”. Samo je
trebalo da ga ispolji, odnosno da sretne nekog ko će to videti u njemu.
Tako i biva!
Njegov
nesvakidašnji talenat je vrlo brzo zapazio tadašnji vladar Firence,
Lorenco Mediči, zvani Lorenco Veličanstveni, koji je postao njegov
zaštitnik. To je ono Sunce u Ribama iz njegovog kosmograma koje “čeka”
da ga obuči i podigne u umetničke visine…U parku Sv.Marka, u koji je on
odlazio često, a koji je bio neka vrsta umetničke Akademije na
otvorenom, odigraće se susret od presudne važnosti za formiranje mladog
Buonarotija, susret sa Veličantvenim Lorencom de Medičijem, koji je
imao dara za pronalaženje mladih neotkrivenih talenata. I on postaje
Mikelanđelov zaštitnik, njegovo Sunce. Sunce-Mars konjunkcija, deo
Velikog vodenog trigona, između ostalog, ukazuje na Mikelanđelov moćni
talenat, Mars predstavlja njega samog, ali ponoviću, oruđe-dleto kojim
se služio, I još nešto, u dodiru sa Suncem, on otkriva da je njegov
pokretač osoba od velikog autoriteta i moći. Ono što je bilo važno za
Mikelanđela, je da je od tog momenta imao pristup umetničkoj kolekciji
Medičija i da je bio okružen velikim poznavaocima antičke umetnosti,
književnosti, mitologije i filozofije.
…I, sa navršenih sedamnaest godina, on već postaje priznati umetnik.
Prva njegova dela izazivaju uzbuđenje, počinju da stižu brojne
porudžbine.
...Kasnije
je prešao u Rim gde je nastavio svoj stvaralački rad - pored mnoštva
skulptura sa religijskim značenjem, studija ljudskih lica i tela i
brojnih ulja na platnu, Mikelanđelo dobija značajne angažmane u
oslikavanju i ukrašavanju crkava. Najznačajniji Mikelanđelov zadatak iz
tog doba bilo je oslikavanje tavanice i svodova Sikstinske kapele u Rimu
po nalogu pape Julija II - od 1508. do 1512. godine. Nakon uspešno
obavljenog posla, Mikelanđelo je dobio zadatak i da oslika i reljefima
ukrasi grobnicu pape i kraljevsku grobnicu Medičijevih. 1546. godine bio
je i glavni arhitekta bazilike Sv. Petra u Rimu.
Sve vreme tokom svog života Mikelanđelo piše pesme, sonete. Njegova poezija
je izazivala različitu pažnju kritike. Mišljenja o njoj su bila
podeljena. Neki joj nisu pridavali veliki značaj kao umetničkoj
tvorevini, čak su i Mikelanđelovu pismenost dovodili u pitanje. Drugi,
među njima, i naš Miloš Crnjanski, su Mikelanđelove stihove doživljavali
kao izuzetno ličnu i umetnički vrednu poeziju. Tomazo de Kavalijeri,
bio je njegov veliki prijatelj, on je i jedan od nekolicine ljudi
prisutnih u trenutku Mikelanđelove smrti. Drugi veliki prijatelj
umetnika je bila Vitoria Kolona. I Kavalijeriju i Koloni Mikelanđelo je
posvetio veliki broj soneta ali i crteža. Nije se ženio, nije poznato da
je imao neku emotivnu vezu sa ženom, njegova Venera nalazi se Ovnu, u
izgonu, i u konjunkciji sa Hironom i u blizini je Južnog Mesečevog
čvora, Severni čvor je u Zenitu, kući karijere…što sugeriše da je ljubav
lične prirode morala da se “povuče” pred Neptunovom umetničkom
prirodom, besmrtnom ljubavlju i nezemaljskom lepotom. Ostale su za njim
neke neproverene priče…Ipak, lepota je za njega odraz božanskog na
ovome svetu, a najsavršeniji oblik lepote nalazi u ljudskoj figuri. Evo
njegovih reči:
“Molim te reci, Ljubavi, da l' oči
Vide baš lepotu za kojom žudim,
Il' je ta u meni, te kud god bludi
Moj pogled, crte njenog lica sroči.”…Lepota mi je na rođenju dana,
Luč, ogledalo, za obe veštine:
Istina to je, sve drugo su laži.
Slikam je, vajam, kad je izabrana,
Kada je oko vine u visine.”
Vide baš lepotu za kojom žudim,
Il' je ta u meni, te kud god bludi
Moj pogled, crte njenog lica sroči.”…Lepota mi je na rođenju dana,
Luč, ogledalo, za obe veštine:
Istina to je, sve drugo su laži.
Slikam je, vajam, kad je izabrana,
Kada je oko vine u visine.”
Poseban
osećaj za lepotu, veliki umetnički senzibilitet, glad za savršenim,
dala mu je planeta umetnika Neptun,u dodiru sa Uranom, trigonu sa Marsom
i Suncem, nesvakidašnji, nezemaljski talenat. On nije bio običan
čovek, sa ovakvim aspektima njegove emocije dodirivale su samo nebo,
samog Boga, jer da nije tako, zar bi mogao da napravi onakvo čudo kao
što je Sikstinska kapela…On je jednostavno imao dar s neba, Neptunovu
“čarobnu” moć (dodir Marsa u Ribama i Neptuna i Urana u Škorpiji)
sposobnost da sa podznakom Jarca (kojim delujemo) da materijalni oblik
umetničkim vizijama. Isklesao je svog čuvenog Davida, pokazao savršenu ljepotu ljudskog tela.
Po završetku divovskog Mojsija (visok 3 metra: Sunce-Mars trigon Uran i Neptun, trigon Saturn) koji je izgledao neverovanto prirodno, čega je on bio svestan, stao je, počeo da si divi svom uspjehu, i onako u oduševljenju počeo je da dletom udara po desnom kolenu Mojsija, i počeo da viče – “Parla com me – PRIČAJ SA MNOM”… Od tog udaranja na desnom kolenu, Mojsiju je ostala urezana jedna brazda…
Sikstinska
kapela je titanski poduhvat, koji je trajao četiri godine, od 1508 do
1512, izlažući umetnika iscrpljujućim fizičkim naporima, kao i stalnoj
psihičkoj napetosti. Sikstinska kapela je čudo, savrsenstvo, radio ju
je naporno, sa velikom upornošću, kao što ume Jarac na ascendentu, čak
je i pao sa skele i polomio nogu, ali je i dalje nastavio da radi…
Kritičari su govorili da u ovom gigantskom delu žive zajedno, na
dramatičan način, teskoba ljudskog postojanja (uticaj Saturna u Raku),
opsednutost grehom i smrću (Uran u Neptun u Škorpiji daju opsesiju nečim
ili nekim) i nada u spasenje i oslobođenje (uticaj Riba i Neptuna u
trigonu sa Suncem i Marsom)…Kako se vidi uticaj onog Velikog vodenog
trigon u ovim rečima… Godine 1535. papa Pavle III imenuje ga za slikara,
vajara I arhitektu Vatikana...1547 imenovan je za upravnika izgradnje
crkve Sv.Petra. U 89 godini radi na Pjeti rondanini, koju je započeo
ranijih godina.
…Smrt je došla iznenada i bez patnje. Bolest je trajala pet dana, a on nije gubio svest ni za časak.
“Put
mog života već se bliži kraju,po burnom moru, u krhkome čunu,stigoh do
luke, gde diče se, kunu svi, dok za svoja dela račun daju.”
… Diktira svoj kratki testament: dušu u Božje ruke, telo zemlji, a imetak najbližoj rodbini.
Poslednja njegova želja je - da ga onaj koji se zatekne u samrtnom
času podseća na Isusove muke. Izdahnuo je mirno, u petak posle podne,
18.02.1564. godine.
Da li je potrebno išta više reći?...
Olga Milošević
Нема коментара:
Постави коментар