Živeo je nekoliko vekova ispred svog vremena, od ljudi odvojen zidom
nepristupačnosti. Leonardo da Vinči beše umetnik, mudrac i veliki stvaralački
duh, ne samo na polju umetnosti nego i u matematici, fizici, kosmologiji,
mehanici i injžinjerstvu. Proučavao je sa istim žarom ljudsku anatomiju kao i
umeća mehanike ili naučne principe geologije. Pronašao je sprave koje su
prethodile podmornici, avionu, oklopnim kolima i još mnogo toga. Narod ga je
smatrao alhemičarem i njegove je eksperimente pratio sa strahom i podozrenjem.
Samoća i nepristupačnost, dva uporna pratioca genija, svojim prisustvom
obeležili su sva razdoblja njegovog života. Njegova ličnost je jedna velika
zagonetka. Bez dodira sa ljudima, zatvoren u sebe i ograđen od drugih, on ništa
ne otkriva o sebi.
Njegove beleške u intimnom dnevniku, razbacane i nepovezane, ne samo što
ne otkrivaju njegov unutrašnji svet, već kad ih pročitamo, u nama iskrsne još
više pitanja...
„I ponesen silnom željom za
saznanjem, lutao sam okolinom da bih
gledao obilje raznorodnih i čudnih oblika koje je sazdala vešta priroda
i povremeno sam zalazio među senovite hridine...I tako sam se obreo pred ulazom
u veliku pećinu i zapanjio sam se, jer mi je tako nešto do tada bilo
nepoznato...unutra je bio mrkli mrak...I dok sam tako stajao, u meni se
probudila dva osećanja: strah i želja. Strah od opasne i mračne pećine, želja
da vidim ne krije li se možda u njoj nešto čudnovato...“
Ovo je poznata epizoda iz Leonardovog detinjstva...iako uplašen, goreo
je od želje da vidi krije li se u toj mračnoj pećini nešto čudesno. U tom
dečjem junačenju već se nazire veliki i nadaren budući naučnik, čovek nemirnog,
tragalačkog duha, koji po svaku cenu hoće da istraži mrak nepoznatih svetova...
Čuvena je još jedna anegdota iz njegovog detinjstva. Bio je u kolevci kada
je na njega sleteo jastreb, otvorio mu usta perom sa repa, a zatim ga nekoliko
puta tim istim perom udario po usnama. Neki su smatrali da je ta priča izmišljena,
drugi da je to samo odraz legende po kojoj je orao sleteo na kolevku Svetog
Jovana Jevanđeliste. O toj epizodi
Sigmund Frojd je napisao jedan od svojih najlepših eseja „Jedno sećanje
iz detinjstva Leonarda da Vinčija.“
Rođen je 15 aprila 1453 u tri časa ujutro. Odgajila ga je maćeha, koja
je prema njemu bila kao rođena majka, pažljiva i brižna. Zaleđina mu je bila
dobrostojeća zemljoposednička pravnička porodica. Napunio je četrnaest godina kada
su se preselili u Firencu. Tu se za Leonarda otvorio prozor u novi
svet...Poznavao je životinje, šumske staze i bogaze, ali još nije umeo da čita
i piše. Ubrzo se opismenio i počeo da crta. Otac je naslutio da se te skice
razlikuju od uobičajenih đačkih škrabotina i odneo ih na ocenu majstoru jedne
od najuglednijih radionica u Firenci, zvanom Verokjo. I tako je Verokjo primio
dečaka na izučavanje zanata. Leonardova genijalnost ispoljila se vrlo rano. Velika
Blagovest koju je slikao kad je navršio dvadeset godina, već ga otkriva kao
nesvakidašnju umetničku ličnost. To isto bi se moglo reći za divnog anđela koga
je naslikao na jednoj strani platna svog majstora. Kažu da je taj anđeo u
Verokju probudio takvo divljenje da je on, njegov učitelj, zauvek odložio
četkice, što se ne može meriti sa svojim učenikom!
Nauka ga je neprestano očaravala. Pravio
je eksperimente iz fizike i mehanike. Naučio je da svira na lauti, te je na
svečanostima pevao i svirao tako skladno da je privlačio pažnju prisutnih. Leonarno je bio željan znanja i spreman da na
svakom polju pronalazi nova rešenja. Neobične lepote, izvajanog tela, nije
ostavljao devojke ravnodušnim kad bi ga videle...Međutim, lepši pol je njega
zanimao samo kao estetu. Zbog te njegove nezainteresovanosti, o njemu su
kružile neproverene glasine. I to je jedno od pitanja koja velom tajanstva
obavijaju njegov lik. Silovita potreba da temeljno izrazi tajanstva prirode i
duboke razloge svega što ga okružuje, u njemu je nadišla sve ostale želje, tako
prirodne za njegove godine...Ali, on nije bio „običan“ mladić. Njegov genijalni
um bio je otvoren da prima kosmičku svest.
Svim velikim stvaraocima, sama kosmička kreativna energija je „ljubavnica“,
jer koriste petu astrološku kuću, ljubavi i kreativnosti.
Životinjski svet je Leonarda neprestano očaravao. Od malih nogu ga je
poznavao i celog života ga sa ljubavlju proučavao. Životinje su se redovno
pojavljivale na njegovim slikama; uzimao ih je kao glavna lica svojih
neobičnih, veoma kratkih priča, pisanih u stilu Ezopa, u kojima su se one
pretvarale u simbole ljudskih vrlina ili slabosti. U jednom vremenu, kakvo je
bilo njegovo (lov na divljač, na ptice, premlaćivanje medveda i pasa,
ispunjavali su dokolicu uglednih ljudi i bogataša), Leonardo se nikada nije
bavio tako okrutnim sportovima. Bio je neuporedivo osećajniji od svojih
savremenika, gnušao se pomisli da traži razonodu u patnji životinja. Povremeno
bi odlazio na pijacu, kupovao ptice i puštao ih na slobodu...Bio je ubeđeni
vegetarijanac.
Leonardo je u suštini bio samouk. On
sam to priznaje i veoma duboko obrazlaže. Uticaji njegovih učitelja i uzora teško
se mogu uočiti u njegovim delima. On je pronašao sasvim nov način slikanja. U
zrelim godinama sve više zanemaruje spoljni izgled stvari i usredsređuje se na
njihovu unutrašnju strukturu i na nove mogućnosti primene tehnike. Slika koja
će više od svake druge, izuzev „Đokonde“ (Mona Lize) njegovu slavu proneti
svetom neosporno je „Tajna večera“.
Mona Liza, najviše slavljena, najviše voljena slika na svetu, slika o kojoj se najviše raspravljalo... Ni danas se ne zna ko je ta žena sa slike. Kažu da su u njoj prepoznali suprugu jednog uglednog firentinskog trgovca. Pravo ime te gospe je Mona (ili Madona)Liza.
Mona Liza, najviše slavljena, najviše voljena slika na svetu, slika o kojoj se najviše raspravljalo... Ni danas se ne zna ko je ta žena sa slike. Kažu da su u njoj prepoznali suprugu jednog uglednog firentinskog trgovca. Pravo ime te gospe je Mona (ili Madona)Liza.
Olga
Milošević
Нема коментара:
Постави коментар